Alla inlägg under juli 2012

Av Danneh - 31 juli 2012 10:01

Ännu en dag utav lite depp, eller nja depp är kanske lite väl att ta i.

Lite nere får vi säga.

När man är sån, har man en fantastisk förmåga att hitta låtar så man börjar tänka lite till.

Soldier of Fortune är en bra sådan låt.

En av Deep Purple´s absolut bästa ballad.

Den håller ju då humöret stadigt nere ;)

Det är ju upp till en själv hur lågt man ska sjunka.


Min absolut bästa och den låt där tankarna snurrar på är Black Sabbath´s Born Again, skivan heter likadant.

Då ska jag inte glömma bort att, alltid i slutet av låten har jag kommit fram till nått.

På denna tiden när Ian Gillan gjorde en skiva med Black Sabbath.

Gick ju senare vidare med Deep Purple och sitt solo projekt.

Jag ska ha en lång recension på Born Again skivan här på bloggen.




Av Danneh - 30 juli 2012 11:08

 

Köpte denna skivan för jag älskar låtarna "Where have you been" & "We found love".

Älskar ju låtar som påminner om 90-talets stora Dance scen,

och jag är riktigt nöjd med att Rihanna har gått över ännu mer till den genren.

Hon har ju dock alltid haft en fot inne på Dance scenen men inte såhär storslaget,

Jag vill nog säga mästerligt.


Längesen jag varit såhär nöjd med en skiva. Har ju mycket att göra just med att du tror du bara får två bra låtar.

Men så vart de inte.

Perfekta låtar avlöser varandra HELA tiden!

You Da One!

Where Have You Been!

We Found Love!

Talk That Talk!

Cockiness (Love It) Något snuskig, but like it.

Hade kunnat skriva ner hela låtlistan, men låter bli.

Tycker ni lätt ska ta hem den på det sätt ni tycker är lämpligt.

Den är absolut värd det!


Betyg: DDDD


You Da One


Cockiness (Love It)


Ps. Tillbaka efter jag tagit semester i en vecka från bloggen, därför de inte hänt något här på ett tag.


Av Danneh - 23 juli 2012 12:19

Sorry lite sentimental idag =)

Men en fin låt man brukar lyssna på.


Av Danneh - 22 juli 2012 18:03

Måste bara ta med denna låten.

Som sagt har jag ju lyssnat en hel del på R. Kelly sen mitten av 90-talet.

Och för någon vecka sedan hitta jag denna gamla hiten från 98.

Var med på albumet "R", där låtar som If I Could Turn Back The Hands Of Time & I Believe I Can Fly.

Men denna låten har jag inte uppskattat riktigt förrens nu när man verkligen kan sätta sig in i den.

Believe is the ålder *hahaha

Nej men man har ju upplevt lite mer nu sen när man var 15.

Kelly får verkligen fram de i alla sina låtar, och därför kan man väl sätta sig in i situationen eller situationerna i alla texterna har skrivit.

Av Danneh - 19 juli 2012 12:14

Började 1964 med The Godfather of Soul, James Brown.

Är några till som räknas som fädrar till funken, men jag väljer James Brown, pga att han är störst av dom.

I mitten av 1964 gjorde Brown låten Out of Sight.

Här utvecklade han sitt signatur groove som lyfter fram downbeatet istället för backbeatet (baktakten), som var typiskt för Afro-Amerikansk musik.


Har då valt två låtar där allt då starta med funken, ingen vet de ju ännu 1964 & 1965

Resultatet av James Brown´s utveckling!


1965, Papa´s Got A Brand New Bag


Detta året 1965 har vi Buddy & Stacey, som har valt att följa med på Brown´s vinnande koncept. Dock hade dom bara denna one hit wonder´n Shotgun.

Det roliga med detta klippet är att man kan skymta legenden Jimi Hendrix.

En väldigt bra låt och hoppas ni får lika mycket glädje av den som jag fått.


Avslutar med ett band från sent 60-tal, rättare sagt 1967.

Var ett band som hette Dyke & The Blazers.

Detta var det första bandet som hade just ordet funky med i sin titel på skivan, som hette Funky Broadway.


Ja det var med detta allt började.

Går vi vidare i den extrema och stora djungeln av funken med pt.2


Av Danneh - 16 juli 2012 11:01

Vilken fantastisk festival detta är, vet jag säger de hela tiden.

Men de vet i fan om de finns någon bättre egentligen.

Visst man har ju Siesta!, Tivolirock & Roskilde.

Men det är bara Roskilde och Öland man absolut inte känner någon stress överhuvudtaget.

Nån form av semesterfeeling som faller över en.

Just Öland Roots är de bara en genre and i like, varje år.

Tunga basgångar som ekar över hela tallskogen, detta måste vara närmast en form av utopi.

Alla männsikor som är där är där av samma anledning, kärleken för reggaen.


Jag har ju varit där några gånger själv som sagt.

Det var 07, 08, 09, 10 & 12.

Måste dock erkänna att 09 & 10 var jag lite gnällig tyvärr, men de var alldeles för många gäster som inte brydde sig om varandra, mycket stölder och förstörelse.

I år var de preis som dom första åren, helt perfekt med andra ord.


Ses nästa år igen Öland! 

Av Danneh - 10 juli 2012 18:20

                                                  
              


Har jag idag under arbetet vad och hur jag ska lägga upp detta med Funken.

Kollade ju en hel del igår kväll och såg att de finns många alternativ (som de finns till alla genren).

Ska ta upp dom här.

Kommer bli en hel del grävande, men gud vad man kommer hitta myckt fint, de ser jag fram emot.

Vem vet de blir kanske så bra att de finns nått i er smak.


Kommer att ta upp dessa:

Afrobeat

Funk Metal

Funk Rock

Jazz Funk (ser jag mest fram emot)

Acid Jazz

&

G-Funk

Av Danneh - 9 juli 2012 18:17

Att man inte brytt sig om denna genre tidigare.

Har hört det i så många filmer sen man var liten, man har suttit och njutit, men ändå har man inte sökt igenom va som finns.

Just för att man kanske först nu riktigt uppskattar de...

Denna första låten kommer ju många känna igen i introt.

P.g.a att många hip-hop grupper har samplat de på 90-talet.

Var så jag kände igen de första gången Tobbe satte igång de i replokalen.


Lafayette Afro Rock Band - Darkest Light


Hehe ja denna hade morsan på ett av sina blandband, kommer jag ihåg.

Men jag har aldrig sett videon förrens nu.

Vet inte vad jag ska säga riktigt, var nog bra svampar och röka på den tiden.


Parliament - Bring The Funk


Har två låtar kvar.

Dessa bägge har funnits hos en länge, och bägge filmerna är fantastiska.

Vad jag nu kan komma ihåg måste de ha varit tidigt 90-tal, var väl runt åtta kanske som man fick se Super Fly och Shaft med morsan.

Var helt hooked och är fortfarande.

Har ni inte sett dom, gör de!


Curtis Mayfield - Pusherman


Isaac Hayes - Theme From Shaft


Nej håll till godo med dessa mästerverk, så ska jag fortsätta gräva i sånt som man inte hört tidigare.







Presentation

Omröstning

Hur många här hade uppskattat om man anordnat en Dubstep Festival!
 Ja
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards